Jag mötte Jan Guillou

Provade att göra ett mmsinlägg och det gick ju bra! Förutom att bilden blev sned men det ska nog bli bättre nästa gång!
Å så modern och hipp jag känner mig nu! Som skickar mms till min blogg och har mig. Man kan ju inte tro att jag snart fyller 27 år (19 januari....domedagen). Man kan tro att jag är 17 år!
Mitt dagliga intag av vitaminer talar dock inte om ungdom direkt.
Mitt dagliga intag av vitaminer:
20 ml blutsaft
2 b12- tabletter
1 folsyretablett
Man kan tro att jag är gravid faktiskt! Men det är jag inte! Jag har brist på folsyra ändå, lustigt nog. Undrar vad jag INTE har brist på? Förutom intelligens.
När jag var 20 gick jag på Kvinnofolkhögskolan i Göteborg. En 1årig kurs som hette "feministiska studier". Det var precis vad det låter som. En kurs i feminism.
Vi deltog vi många olika evenemang med vår klass, bokmässan var en av dem. Några tjejer i klassen hade bildat ett så kallat "radical cheerleading"team. Det går ut på att driva med/ifrågasätta det klassiska i att tjejer står vid sidan av planen i små, sexiga kläder och hejar på männen som utför stordåd på planen.
Tjejerna i klassen hade spökat ut sig rejält, med löshår under armarna, ditmålade mustascher osv och så sprang de runt, i chockrosa kläder, på bokmässan och gjorde sina radical cheerleads. Och det var inte direkt HEJA HEJA de vrålade utan starkt feministiska budskap.
Vid ett tillfälle sprang de fram till självaste Jan Guillou och cheerade loss inför honom.
Av någon anledning tyckte vi inte om honom då. Jag kommer inte riktigt ihåg varför, men hur som helst så gillar jag honom nu.
Janne G såg mycket besvärad ut. När tjejerna var färdiga mumlade han stelt:
- Ni är obildade.
Och sen gick han.




Man kan säga att radicalcheerleaderserna blev lite nedslagna. Med bara den lilla meningen dräpte han faktiskt stämningen för en stund, men bara en liten. Snart var de igång igen.
Vi hatade Jan Guillou om möjligt ännu mer efter detta.




Men på senare år har jag börjat förstå honom faktiskt. Tjejerna framstod nog som ganska obildade i det ögonblicket, eller, iallafall UNGA och UNGA människor är sällan särskilt bildade.
När jag tänker tillbaka på många av åsikterna jag hade på den tiden och på många av åsikterna vi stötte och blötte i vårt klassrum får jag nog säga att jag är mer bildad idag. Men hade jag inte haft den där tiden på Kvinnofolk hade jag ju förstås inte varit lika bildad idag som då men äh.,.ni fattar.





Hur som helst så går jag numera i Janne G´s fotspår. På senaste har jag märkt att jag ofta roar mig att dela in människor i grupperna "bildade" och "obildade". Det är sjukt drygt och elitistiskt. MEN. Man kan ju inte sticka under stol med att bildning är av godo. Det är aldrig dåligt att bli eller vara bildad.
Det finns verkligen så sjukt många obildade människor och det skrämmer mig ibland.
Kolla här:
http://kenzas.se/2011/12/08/christmas-time/
Det finns sjukt mycket jag skulle kunna säga om de här bilderna. Om fotografen och om modellerna och om hela upplägget kring bilderna. Det är INTE BILDADE människor som har tagit dessa bilder, helt enkelt. Och det är heller inte bildade människor som figurerar på dem. Och detta sitter Sveriges alla tonårsflickor och slickar i sig till frukost. Tvi vale.





Men kolla här oxå: http://skitungarna2011.blogspot.com/ Den här bloggen och det här barnhemmet drivs av Bildade människor. Och ikväll ska jag fråga min man om vår julgåva kan gå hit. Vi brukar skänka lite pengar runt jul för att stilla det kollektivt dåliga julsamvetet och för att vi vill det. Och det här projektet alltså. Vilken grej!

Amen

Kommentarer
Postat av: Märta

Ja men Kenza har ju snygga boobs iaf, det tar en långt tydligen.! :P

2011-12-12 @ 13:06:08
URL: http://martaf.blogg.se/
Postat av: Liz

Ehh galet sexigt Jenny. Åh jag vill åxå se ut som henne! Mumma mums mums, slurp! Ha ha skojar...bra skrivet btw. Jag är åxå som 17 för jag kan skriva förkortningar som just btw :) Sen vill jag bara förmedla att jag tillhör de obildade, bara så du vet! Fast det har du nog redan räknat ut med arslet va! :) Alltså jag kan ju inte ens stava. Jag kan föda fram ungra, tvätta, städa och laga mat. Som på sten åldern ungefär. Men glad är ju Robert över det! Att han lyckats hitta en kopia på sin mor...för det är väl det karlar söker, en mamma ;)Kram på di

2011-12-12 @ 15:33:35
Postat av: jenny p

Hörru Lizzen. Du är inte obildad. Du är streetsmart. Jag är inte heller bildad akademiskt utan har mest bildat mig själv, typ. Som du. Så RINGAKTA ICKE DIG SJÄLV och din intelligens! Dessutom är inte hushållsarbete och framfödning av ungar något att förakta utan en konst i sig! KRRRAAAAM!!

2011-12-12 @ 20:59:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0